Kettlebell-Yoga i Yoga Stark-studion

3/6 är nytt datum för vårterminens sista fördjupningsklass, Kettlebell-Yoga!

När vi lägger till en kettlebell så accelereras yogans fördelar så som kroppskontroll, styrka, balans, fokus och mobilitet.

Med oss har vi fysioterapeut Sofia Hägg.
Sofia är behjälplig med individuella modifikationer av övningarna där det behövs.

495kr/klass för de som deltagit i kurser under hösten och våren 2016/17.
Övriga: 570kr/klass

Obs! Det finns endast ett fåtal kettlebells att låna, deltagare ombedes därför ta med sina egna kettlebells. Hantel/Viktskiva går också bra.

Vi arbetar med två vikter.  För att testa vilken vikt som är lämplig: 

  • En kb skall kunna lyftas med en rak arm till axelhöjd. 
  • En kb skall lyftas med båda armarna raka till axelhöjd. 

 

Obs! Det förekommer katter i studion. Studion städas innan varje klass och har få textilier. Det finns även möjlighet att ställa in luftrenare.

Bokas här!

Vid frågor kontakta Maria på 0707 327494, maria@yogastark.se

Varmt välkomna!

Fördjupningsklasser i Yoga Stark-studion

Äntligen mer Yoga i Stark-studion!

Under våren erbjuder jag 4 fördjupningsklasser i Yoga Stark-studion. 

Klasserna riktar sig till er som tränar/ har tränat yoga.

Det kommer endast att vara 10 platser per tillfälle.

Vi kommer att ha leg. fysioterapeut/sjukgymnast Sofia Hägg med på klasserna. Vid behov finns Sofia med som ett extra öga och kan ge feedback gällande övningar utifrån sina kunskaper som fysioterapeut.

Kostnad:

För er som gått kurs/kurser under hösten 2016 och/eller våren 2017: 495kr/klass 1450kr för alla klasserna

 För övriga: 570kr/klass 1750kr för alla klasserna

Klasserna är 10:00-12:30 följande dagar, klicka på länkarna för att boka respektive klass. För bokning av samtliga räcker det med att boka en och skriva ”samtliga fyra klasser” som kommentar:

Lördag 18/3 YOGA CORE 

Yoga för att stärka kroppens kärnmuskulatur. Indikationer och kontraindikationer. När och hur gör vi det för att nå önskat resultat och inte inskränka funktionell rörlighet.

Hur kan vi arbeta upp vår corestyrka utan att kompromissa med ryggradens rörlighet. Det är inte nödvändigt att göra just så här, precis som det inte är nödvändigt att slita med ”plankan” som kan vara påfrestande för höftböjare.

 Söndag 2/4 LENGTH AND STRENGTH 

Med yoga behöver vi inte separera styrka och stretch. När kan det vara bra att jobba med aktiva muskler i stora rörelseutslag istället för att bara tänja, och hur gör vi det? 

Söndag 30/4 VINYASA FLOW & MEDITATION 

   

Från rörelse till stillhet. Vi använder sekvenser, vinyasa, för att balansera kroppen såväl som sinnet.

Lördag KETTLEBELL-YOGA 

OBS! Nytt datum 3/6!

När vi lägger till en kettlebell så accelereras yogans fördelar så som kroppskontroll, styrka, balans, fokus och mobilitet.

Obs! Det finns endast ett fåtal kettlebells att låna, deltagare behöver därför ta med sina egna kettlebells. 

Vi arbetar med två vikter.  För att testa vilken vikt som är lämplig: 

  • En kb skall kunna lyftas med en rak arm till axelhöjd. 
  • En kb skall lyftas med båda armarna raka till axelhöjd. 

 

Obs! Det förekommer katter i studion. Studion städas innan varje klass och har få textilier. Det finns även möjlighet att ställa in luftrenare.

 

Jag ser fram emot att få ta emot fler deltagare i Yoga Stark-studion och dyka djupare i allt vad yogan har att erbjuda!

// Maria

Hösten.
Efter en tid av liv, rörelse och växtlighet så vänder naturen tillbaks till marken för en tid av stillhet.
Vila, återhämtning.
Sommarens grönska förmultnar och ger näring till det som skall växa igen, efter vilan.
Vi människor har samma förmåga att vara i rörelse, att växa men också att vara stilla, smälta det vi upplevt och omvandla det till näring och kunskap för framtiden.

img_8189img_8187Men i det tempo som vi lever i idag verkar det inte som att stillheten kommer lika naturligt för oss som den gör för naturen.
Det har vi tagit fasta på i veckans yogaklasser.
Mina klasser är fysiska, med mycket rörelse, men vad händer mellan alla rörelser och sekvenser?
Inväntar vi nästa instruktion, rättar till kläderna, trampar runt våra fötter?
Det är där, efter vi varit i rörelse som vi kan landa i stillheten.

Nästa gång du rör dig genom fysiska positioner och sekvenser stanna upp efteråt. Var stilla i tadasana, bergets position, eller i sittande. Så stilla som du kan och notera om rörelserna du gjort har lett dig in i stillhet även mentalt.
Det fysiska praktiserandet balanserar inte bara vår kropp utan skapar även mental balans. Men vi måste stanna och bli stilla för att märka det, för att skörda alla fördelarna av vårt yogautövande.

Höstens ordinarie klasser fortsätter fram till 21/11.

I december kommer det att erbjudas drop-in både på Örebro Yoga, dessa klasser finns upplagda i på bokningssidan, och i Yoga Stark-studio, schema kommer inom kort.

Varmt välkomna!

Lykta på trappen till Yoga Stark-studion.
Lykta på trappen till Yoga Stark-studion.

 

How to perform better – try relaxing

 

 

cat-stretching-learn-to-stretch

(skrolla ned för svensk version)

In the classes this week we’ve been focusing on balancing the practice to what we usually do.

We often try so hard, doing our very best to max out.
How about approaching the practice with more ease.
Especially if your common state is tense you might want to focus on relaxing – even while moving.
Let go of all that tension and let the movement in it self activate your body.

Fortsätt läsa How to perform better – try relaxing

Hatha/Vinyasa Yoga Teknik & Praktik

Yoga Nivå 1 & 2 blir Hatha/Vinyasa Yoga Teknik & Praktik.

Det går att prova dessa klasser kostnadsfritt, läs mer här.

Den fysiska delen av yogan, asana –positioner, och vinyasa – flöden och sekvenser, är som verktyg att använda för olika syften.

Syftet med att praktisera är inte att kunna fullända varje position och flöde utan att kunna använda verktygen för att vårda och stärka kropp och sinne.

Fortsätt läsa Hatha/Vinyasa Yoga Teknik & Praktik